Buscador per paraules clau
20 novembre 2020

Xavier Bonal: “La digitalització en l’educació és el mitjà, però l’objectiu és l’aprenentatge i això ho hem de fer amb el suport i l’acompanyament”

Aquest migdia s’ha realitzat la sessió “L'impacte del confinament per la Covid-19 sobre el dret a l'educació i l'aprenentatge" dirigida a professionals de l'administració pública i d'entitats del territori en el marc del Dia Mundial de la Infància. Durant la sessió s’ha abordat com la pandèmia ha afectat l’educació i l’aprenentatge, sobretot de les famílies més vulnerables. La sessió d’avui ha comptat amb la participació de 80 persones: representants polítics, responsables tècnics i professionals de les diferents àrees de l’administració local, representants institucionals i personal tècnic d’agents socials i entitats.

El Catedràtic de Sociologia al Departament de Sociologia de la UAB i  director del Grup de recerca Globalització, Educació i Polítiques Socials (GEPS) de la UAB, Xavier Bonal, ha presentat l’estudi realitzat durant el confinament, a través d’una enquesta adreçada a famílies amb infants i joves entre 3 i 18 anys que es trobessin escolaritzats entre P3 i l’educació postobligatòria. Amb aquest instrument es volien respondre hipòtesis i  neguits que sorgeixen davant d’una situació tan excepcional i inèdita com és el tancament dels centres educatius. L’enquesta va ser contestada per 40.000 persones.  Tota la informació es pot trobar a la pàgina web https://blogs.uab.cat/aprenentatgeiconfinament/.

Bonal ha assegurat que “estem vivint un increment de la desigualtat en l’àmbit educatiu on els que més hi perden són els més desfavorits i en proporcions molt accentuades”. També ha assegurat que “estem davant  un procés acumulatiu de desigualtats i on la segregació s’extrema”. “Això obre nous reptes per una nova normalitat perquè hem de ser capaços de garantir el dret a l’educació i l’aprenentatge i que no ens hem de deixar enlluernar amb les polítiques d’oferta en digitalització. El repte no es resol posant un ordinador a casa. La digitalització és el mitjà però l’objectiu és l’aprenentatge. “El Dret a l’educació és un dret ampliat no només en s’aprèn a l’escola. Hem de ser capaços d’articular mecanismes d’acompanyament, de suport als infants i joves. I  un exemple clar el tenim en els adolescents, hem de poder acompanyar-los per evitar la desmotivació”, conclou Bonal. S’ha parlat de la importància de l’educació no formal.

Durant la sessió, la consellera de Drets Socials del Consell Comarcal, Míriam Casaramona, ha avançat algunes de l’estudi  que està treballant l’Observatori Comarcal amb dos objectius: identificar els col·lectius en situació o risc de vulnerabilitat amb especial atenció a aquells perfils emergents derivats de la crisi i conèixer la resposta que els diferents agents de la comarca estan donant a les noves necessitats de la població. Els resultats d’aquest estudi, que es preveu finalitzar a finals  de desembre, seran fonamentals en el procés d’elaboració del Pla per a la protecció social, en el marc del Pla de Reconstrucció aprovat pel Consell d’Alcaldies del Vallès Occidental de 16 de juny de 2020.

Casaramona ha apuntat que “la crisi del coronavirus està tenint greus conseqüències per a la infància: el confinament, el tancament els centres escolars i l’aturada de l’activitat econòmica han tingut un impacte directe sobre les condicions de vida dels nens, nenes i adolescents, comprometent les seves oportunitats de futur. Abans de la irrupció de la pandèmia, el panorama de la pobresa i l’exclusió social en la infància i adolescència al nostre país ja era molt preocupant, el 27,2% de les llars amb infants es troben en risc de pobresa i exclusió social a Catalunya”.

Al Vallès Occidental, 17,6% dels nens i nenes escolaritzats a la comarca durant el curs 2019-2020 viuen en llars amb rendes que se situen per sota del llindar de rics de pobresa i exclusió social.

La pobresa i l’exclusió social es combinen amb una forta segregació escolar de l’alumnat de llars amb rendes baixes en els centres públics, localitzats alhora, en barris d’afavorits. Dels 135 centres públics d’infantil i primària 14 tenen una incidència molt alta, superior al 50%. És a dir, més de la meitat de l’alumnat d’aquests centres són perceptors de beques menjador.

Tornar

Comparteix la pàgina

Facebooktwitterlinkedinmail